Airbus A310
Airbus A310
Je veľkokapacitné dopravné lietadlo pre stredné až dlhé trate vyrábané spoločnosťou Airbus. Jeho konštrukcia vychádza z predchádzajúceho typu Airbus A300.
Najvýraznejšou zmenou, ktorú A310 prinieslo, bol výrazne zväčšený dolet. Dolet A310-300 je väčší ako dolet všetkých modelov A300 a A310-200 prekonáva v dolete všetky modely A300 okrem A300-600. Táto vlastnosť prispela k tomu, že lietadlo je využívané hlavne k transatlantickým letom. S A300 a A310 bol po prvýkrát predstavený koncept zhodných pilotných kabín, ktorý sa stal jedným z najväčších marketingových lákadiel Airbusu – piloti A300-600 a A310 sa môžu preškoliť na druhý typ počas jedného dňa.
Typ | dopravné lietadlo |
Výrobca | Airbus |
Prvý let | 3. apríl 1982 |
Zavedený | apríl 1983 |
Hlavný používateľ | FedEx (59) Air India (19) |
Výroba | 1983-2007 |
Vyrobených | 255 ks |
Varianty | A310 MRTT CC-150 Polaris |
|
Začiatky
O výrobe lietadla bolo rozhodnuté v júli 1978, prvý let A310 sa uskutočnil 3. apríla 1982 a prvému zákazníkovi (Lufthansa) bol dodaný v apríli 1983. Vzhľadom na to, že bol modifikáciou typu A300, bol najprv označovaný ako A300B10. Hlavné rozdiely medzi „malým“ A310 a jeho väčším „bratom“ sú:
- Skrátený trup – s rovnakým prierezom, má kapacitu asi 200 cestujúcich
- Pozmenené krídlo – dizajn bol dielom British Aerospace, ktorý sa znovu pripojil k Airbusu
- Menšia vertikálna chvostová plocha
A310 je na trhu ponúkaný ako skvelý úvodný veľkokapacitný typ pre rozvíjajúce sa aerolínie. Vzhľadom na úspech nového Airbusu A330 sú ďalšie objednávky A310 nepravdepodobné. Medzi rokmi 1983 a 1997 predal Airbus 255 kusov A310. A300 a A310 etablovali Airbus ako hlavného konkurenta Boeingu a umožnili vývoj ambicióznejšieho radu A330/A340.
V marci 2006 Airbus informoval, že ukončí výrobu A310 do júla 2007.
Modely
- A310-200
Prvé A310 bolo 162. lietadlo vyrobené Airbusom, po prvýkrát vzlietol v apríli 1982 a bol poháňaný dvojprúdovými motormi Pratt & Whitney JT9D. A310-200 vstúpili do služby v roku 1983 v spoločnostiach Swissair a Lufthansa. - A310-300
Po prvýkrát vzlietol v júli 1985, A310-300 má zvýšenú maximálnu vzletovú hmotnosť a predĺžený dolet vďaka ďalším palivovým nádržiam v trupe a horizontálnemu stabilizátoru (tzv. trim-tank). Na tomto modeli sa tiež po prvýkrát objavili winglety na zlepšenie aerodynamiky – od tej doby boli spätne namontované aj na niektoré stroje A310-200. Lietadlá po prvýkrát vstúpili do služby v roku 1986 v spoločnosti Swissair. - A310-C
Konverzia oboch predchádzajúcich modelov, označujú sa potom A310-200C a A310-300C. - A310-F
Nákladná verzia sa nevyrába. Prevádzkovatelia (napr. FedEx) dávajú prednosť konverzii starších A310. - A310 MRTT
A310 bolo prevádzkované mnohými vojenskými letectvami po celom svete ako čisto transportné, ale v súčasnosti sú niektoré upravované na verziu Multi Role Tanker Transport v EADS, ktorá môže slúžiť ako vzdušný tanker. Zatiaľ bolo objednaných šesť kusov; štyri pre nemeckú Luftwaffe a dva pre kanadské letectvo. Dodávané sú od roku 2004. Tri sú upravované v závode EADS Elbe Flugzeugwerke (EFW) v Drážďanoch, Nemecko; ďalšie tri v Lufthansa Technik v Hamburgu, Nemecko.
Súhrn havárií
- Totálne straty: 6 (celkom 518 mŕtvych)
- Únosy: 10 (celkom 5 mŕtvych)
- Ďalšie incidenty: strata časti kormidla (Air Transat)
Technické dáta a výkony A310-200
- cestovná rýchlosť - 850 km/h
- dostup - 12 000 m
- dolet - 6 800 km
- kapacita - 218 miest (s dvomi triedami) 262 miest (s jednou triedou)
Technické dáta a výkony A310-300
- cestovná rýchlosť - 850 km/h
- dostup - 12 300 m
- dolet - 9 630 km
- kapacita - 220 miest (s dvomi triedami) 280 miest (s jednou triedou)