Antonov An-24
Antonov An-24
V kóde NATO Coke je dopravné turbovrtuľové lietadlo sovietskej výroby. Sériová výroba začala v roku 1962 a trvala do roku 1978. Dodnes slúži po celom svete ešte asi 800 ks týchto strojov.
Vznik a vývoj
Stroj bol vyvinutý aby nahradil dopravný Iľjušin Il-14 na stredné a krátke vzdialenosti. Konštrukcia lietadla bola optimalizovaná na prevádzku z nespevnených letištných plôch. Konfigurácia hornoplošníka chráni motory a vrtule pred poškodením predmetmi na rozjazdovej ploche. Pomer výkon/hmotnosť je vyšší než u väčšiny porovnateľných lietadiel. Konštrukcia je celkovo pomerne odolná a na údržbu nevyžaduje sofistikované letištné zariadenie.
Čínska spoločnosť Xian Aircraft Manufacturing Company vyrába kópie An-24 pod označením Yunshuji Y-7. Výroba v ČĽR stále pokračuje, i keď výroba typu na Ukrajine, kde sa nachádza továreň kancelárie Antonov skončila už v roku 1978. Pokračovala však výroba vylepšeného typu Antonov An-26.
Technické vybavenie
Lietadlo An-24 poháňajú dva motory Ivčenko AI-24 každý s výkonom 1677 kW. Pre výstupy nad 3100 m a pri vysokých teplotách bol použitý An-24 s prídavnym motorom. Dĺžka lietadla je 24 m, rozpätie krídel 29 m a výška 8,5 m. Maximálna vzletová hmotnosť je 21 500 kg.
Nasadenie
An-24 sa používa najčastejšie ako výsadkový a dopravný stroj na prepravu osôb a materiálu. Niekoľko strojov sa používa aj na hasenie požiarov. Posádku tvoria 2 piloti, navigátor a rádiotelegrafista. Maximálny počet pasažierov je 44 až 50 osôb vo verzii V. Pri dlhých letoch je možné na požiadanie pridať aj lôžka. Stroj je najmä kvôli jednoduchosti prevádzky a údržby pomerne hojne používaný v rozvojových krajinách. Napriek tomu, že úroveň techniky ani bezpečnosti v týchto krajinách nedosahuje optimum, stroje celosvetovo nezaznamenali väčšiu nehodovosť ako porovnateľné západné konštrukcie.
Stroje An-24 používa a drží v zálohe aj vojenské letectvo Slovenskej republiky. 19. januára 2006 jeden zo slovenských An-24 havaroval s 43 (28 z nich boli vojaci) osobami na palube 3 km od slovensko-maďarských hraníc, pri maďarskej obci Hejce. Haváriu prežil iba jeden pasažier. Lietadlo sa vracalo s členmi slovenskej mierovej misie KFOR, ktorí pol roka slúžili v Kosove. Príčinou havárie, pri ktorej sa stroj zrútil do lesa na svahu pohraničného kopca bolo pravdepodobne nedodržanie bezpečnostných predpisov pri pristávacom manévri.
Špecifikácia (An-24V)
An-24 je dvojmotorový samonosný celokovový hornoplošník pre trojčlennú posádku a 44 až 52 cestujúcich alebo odpovedajúci náklad. Kovová kostra krídel, pevných, pohyblivých chvostových plôch aj trupu je potiahnutá duralom. Krycie plechy sú tiež duralové. Turbovrtuľové motory poháňajú kovové štyrlisté nastaviteľné vrtuľe. Podvozok je zaťahovací, hlavné podvozkové nohy sa zaťahujú do motorových gondôl, predné koleso do trupu.
Technické údaje
- Posádka: 3-4 (2 piloti, 1 palubný inžinier, 1 radista)
- Kapacita: 52 cestujících
- Užitočný náklad: 5500 kg
- Dĺžka: 23,53 m
- Rozpätie: 29,20 m
- Výška: 8,32 m
- Nosná plocha: 75,0 m²
- Plošné zaťaženie: 280 kg/m²
- Prázdna hmotnosť: 13 300 kg
- Max. vzletová hmotnosť : 21 000 kg
- Pohonná jednotka: 2x turbovrtuľový motor Ivčenko AI-24A
- Výkon pohonnej jednotky: 1887 kW (2530 hp)
Výkony
- Cestovná rýchlosť: 450 km/h
- Maximálna rýchlosť: 500 km/h
- Dolet:
- s max. nákladom 550 km
- s max. množstvom paliva 2400 km
- Dostup: 4000 až 6000 m
- Stúpavosť: - m/s